Tiimissä oppien

Klassikan ensimmäisen vuoden opiskelijoilla on menossa tiimijakso, jossa oppiaineiden sisällöt on integroitu toisiinsa. Tiimijakso järjestetään Klassikassa toista kertaa. Tällä kertaa mukana on kaksi erilaista oppiainekokonaisuutta: MaJoRi (äidinkieli, kuvaamataito, uskonto ja opo/opo-tvt) ja SoKeRi (äidinkieli, englanti, yhteiskuntaoppi ja opo/opo-tvt). 

Oppimispeli uskontoihin liittyvistä pyhistä paikoista.

Opiskelijat on jaettu jakson ajaksi 4–5 opiskelijan tiimeihin, joissa työskennellään jakson ajan. Jakson alussa tiimit keksivät itselleen nimen, moton ja tiimin yhteiset säännöt, joita tiimityöskentelyssä noudatetaan. Jakson alussa järjestettiin tiimijakson aloitusleiri, jossa oli tukioppilaiden ja tiimiopettajien järjestämää tiimiytymiseen tähtäävää toimintaa.

Jokainen viikko alkaa opetunneilla, joilla opiskellaan jokaisen oppiaineen sisältöjä opettajajohtoisesti. Loppuviikko työskennellään viikkotehtävän parissa. Viikkotehtäviä ovat olleet mm. ammattialan esittely ja Kuopio-aiheisten mainosvideoiden suunnittelu, kuvaus ja editointi. Tällä viikolla SoKeRin tiimit valmistelevat työpajoja 19.11. järjestettävään Klassikan päivään, jonka teemana on hyvän kierrättäminen. MaJoRin tiimit puolestaan tekevät oppimispelejä mm. etiikan peruskäsitteistä ja uskontoihin liittyvistä pyhistä paikoista.

Tiimijakso on myös opettajille tiimityötä. Jakson suunnittelu ja viikkotehtävien ideointi aloitettiin jo maaliskuussa 2018. Opettajatkin ovat siis uuden äärellä: kuinka opettaa oman oppiaineen kurssin sisällöt yhdessä toisten opettajien kanssa toisten oppiaineiden sisältöihin linkitettyinä? Tiimijakso on siis vaatinut ja vaatii opettajiltakin heittäytymistä. Katso tiimijakson aloitusvideo: