Alkuun olisi varmaankin hyvä aukaista, mitä virtuaalitodellisuus ja lyhenteet VR, AR, MR ja XR tarkoittavat.
Virtuaalitodellisuus on Kielitoimiston sanakirjan mukaan tietokonesimulaation tuottamien aistimusten avulla luotu keinotekoinen ympäristö. Tuttavallisemmin tämän voisi selittää seuraavasti: “Virtuaalitodellisuus on virtuaalilasien lävitse katsottava toinen maailma, joka tarjoaa mahdollisuuden kokea jotain, mikä ei ole paikan päällä”. Virtuaalitodellisuuden pohjana on aina jokin sovellus, jota katsellaan virtuaalilasien lävitse. Sovellukset voivat tarjota erilaisia “maailmoita” vierailtavaksi.
Lyhenteet, joiden erot on hyvä sisäistää ovat VR, AR, MR ja XR. Näiden välillä on yhteys, mutta loppu viimein puhutaan kuitenkin täysin eri asioista. VR eli virtuaalitodellisuus (virtual reality) on kokonaan ohjelmallisesti tuotettu ympäristö, jossa seikkaillaan. AR eli lisätty todellisuus (augmented reality) pohjautuu siihen, että todellista maailmaa rikastetaan käyttäen siihen käyttöön suunniteltuja laseja tai puhelinta kameran avulla. Tästä ehkä yksi tunnetuimmista esimerkeistä on suosioon noussut Pokemon Go -peli. MR eli yhdistetty todellisuus (mixed reality) yhdistää sekä virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta toisiinsa muodostaen yhtenäisen kokonaisuuden. XR eli laajennettu todellisuus on puolestaan sateenvarjotermi kaikille näille käsitteille. North of 41 on julkaissut näistä termeistä hyvän ja aukaisevan artikkelin, jonka löydät täältä.
Klassikalla on käytössä iso valikoima erilaisia virtuaalitodellisuuden välineitä, sekä opiskelijoiden omia puhelimia voidaan hyödyntää lisätyn todellisuuden välineinä.
Miksi virtuaalitodellisuutta kannattaa hyödyntää opetuksessa?
Ensinnäkin virtuaalitodellisuus tarjoaa mahdollisuuden laajentaa asian ymmärtämistä. Käytän esimerkkinä historian opetusta. Jos ensin oppitunnilla käsitellään roomalaista imperiumia ja sen paikkoja, niin tästä on helppo jatkaa esimerkiksi tutustumaan Colosseumiin virtuaalitodellisuutta hyödyntäen. Näin esimerkiksi sinne sijoittuvat historialliset tapahtumat saavat uuden tarttumispinnan, kun pystyy hahmottamaan tilanteen ja parhaimmillaan jopa näkemään pätkän historiallisesta näytelmästä. Tai esimerkiksi lähtemään toisen maailmansodan aikaisen pommituslentokoneen kyytiin ja päästä osaksi historiallisia taisteluita.
Virtuaalitodellisuus pystyy viemään meidät paikkoihin, joihin olisi hankala viedä ryhmä opiskelijoita sormia napsauttamalla. Tästä hyvä esimerkki on Lyftan luomat ympäristöt, jotka antavat eväitä globaaliin kansalaiskasvatukseen. Ympäristöissä voit tutustua esimerkiksi Etiopialaisen yhteisön toimintaan videoiden ja tekstien avustuksella. Voit lukea ympäristöistä lisää täältä.
Jyväskylän yliopiston artikkelin mukaan opiskelijoilla tulee olla jo jonkinlaiset pohjatiedot, jotta oppimistuloksia pystyttäisiin havaitsemaan virtuaalitodellisuuden käytön yhteydessä. Artikkelissa muistutetaan, että opettajilla on merkittävä ja keskeinen rooli oppimistilanteen rakentamisessa, ja riippuen harjoitteesta se voi olla yksinkertaisesta havainnoinnista harjoitteen suorittamisen tukemiseen. Voit lukea tutkimuksesta tarkemmin täältä.
Stanford Yliopiston tutkija Jeremy Bailenson on tutkinut virtuaalitodellisuutta 1990-luvun loppupuolelta ja onkin ollut perustamassa Stanfordin Virtual Human Interaction Labia. Bailensonin mielestä virtuaalitodellisuus ei korvaa aiemmin käytössä olleita opetuksen metodeja, vaan tukee niitä. Antaa uusia tapoja ajatella katsottaessa normaaleja luokkaopetusmetodeja. Hän kuitenkin muistuttaa, että kaikkeen virtuaalitodellisuutta ei kuitenkaan kannata soveltaa. Esimerkiksi sanajärjestyksien pyöritteleminen liitutaulun kanssa. Hän korostaa, että paras hyöty virtuaalitodellisuudesta saadaan, kun viedään ihmiset sen avulla paikkaan X, johon ei muuten olisi lähdetty tai olisi ollut mahdotonta lähteä.
Virtuaalitodellisuus antaa myös mahdollisuuksia erilaisille oppijoille. Se antaa mahdollisuuden katsomalla oppiville saada “käsinkoskeleltava” kuva esiteltävästä asiasta. Näin myös tekemällä oppivat saavat mahdollisuuden oppia uudella tavalla.
Virtuaalitodellisuus 101- opas opettajille -7.7.2019