VR-laitteiden käynnistys ja käyttäminen

Kuopion klassillisen lukion VR aulassa

VR-lait­tei­den käyt­tä­mi­ses­tä löy­tyy ope­tus­vi­deo, joka löy­tyy tääl­tä.

VR-lait­tei­den käyn­nis­tyk­sen pika­oh­jeis­tus Klas­si­kan lait­teis­toil­le (oh­jeet muil­le­kin lait­teis­toil­le pää­piir­teit­täin sa­mat):

  1. Käyn­nis­tä pöy­tä­kone pöy­dän alta löy­ty­väs­tä kes­kus­yk­si­kös­tä. Lai­ta näy­töt pääl­le.
  2. Kone käyn­nis­tyy au­to­maat­ti­ses­ti työ­pöy­däl­le. Jos kone on kui­ten­kin jo pääl­lä, va­lit­se VR-käyt­tä­jä, joka ei vaa­di sala­sa­naa.
  3. Löy­tääk­se­si kaik­ki asen­ne­tut pe­lit, käyn­nis­tä Ste­am työ­pöy­däl­tä löy­ty­väs­tä pika­ku­vak­kees­ta.
  4. Nyt on hyvä vai­he ot­taa Vi­ven ohjainka­pu­lat esil­le, ja lait­taa ne pääl­le kos­ke­tus­laa­tan ala­puo­lel­ta löy­ty­väs­tä nap­pu­las­ta, joka on va­rus­tet­tu kah­del­la pääl­lek­käi­sel­lä sal­mi­ak­ki­ruu­dul­la.
  5. Va­lit­se avau­tu­vas­ta so­vel­luk­ses­ta väli­leh­ti Lib­ra­ry. Tä­män jäl­keen va­lit­se va­sem­mal­ta löy­ty­väs­tä sivu­pal­kis­ta ha­lut­tu oh­jel­ma pai­na­mal­la oh­jel­man ni­meä. Jos ha­lut­tua oh­jel­maa ei löy­dy, sivu­pal­kin ylä­reu­nas­ta löy­tyy pie­ni pu­do­tus­va­lik­ko, jos­ta voi vaih­taa Ga­mes- ja Soft­wa­re-väli­leh­tien vä­lil­lä.
  6. Kun ha­lut­tu so­vel­lus on va­lit­tu, pai­na Play-nap­pia. Tä­män jäl­keen so­vel­lus avau­tuu näy­töl­le ja vir­tu­aa­li­la­sei­hin. Lait­teis­to on käyt­tö­val­mis, ei­kun vain la­sit pää­hän ja me­nok­si.
  7. Jos kui­ten­kin ha­lu­at ku­van nä­ky­viin val­ko­kan­kaal­le, lai­ta vi­de­o­tyk­ki pääl­le, käyn­nis­tä do­ku­ment­ti­ka­me­ra ja va­lit­se toi­nen HDMI-si­sään­tu­lois­ta do­ku­ment­ti­ka­me­ral­la.
  8. Oh­jel­man saa siir­ret­tyä toi­sel­le näy­töl­le ja val­ko­kan­kaal­le käyt­tä­en pika­näp­päin­yh­dis­tel­mää Win­dows-lip­pu + shift + va­sen tai oi­kea nuo­li riip­pu­en mil­le näy­töl­le ha­lu­taan oh­jel­ma siir­tää.

Klas­si­kan VR aula Pa­no­no ka­me­ral­la otet­tu­na. https://cloud.pa­no­no.com/p/rEGSWp8QkHUf

Vir­tu­aa­li­to­del­li­suus 101- opas opet­ta­jil­le -7.7.2019