Glovrin tavoitteena ajattelun ja toiminnan yhdistäminen tulevaisuuden maailman puolesta
Agenda 2030 luo arvomaailman valittaville kohteille. Aktiivinen toiminta havainnollistaa ja innostaa. Tutkimus ja siitä raportoiminen avaavat tieteen tekemisen perusteita. Aiheet aktivoivat aktiiviseen kansalaisuuteen. Tiimityöskentely vahvistaa yhteistyötaitoja. Virtuaalitodellisuuden ja tekoälyn käyttö avaavat nykyteknologian mahdollisuuksia. Tulosten ja oppimisvideoiden jakaminen – myös kansainvälisessä kontekstissa – tekevät oppimisesta mielekästä ja avaavat myös tien vaikuttaa. Keskiössä tieto ja oppiminen!
Operaatio Marsin tulevaisuus eli Mars-projekti 2.0
Luonnontieteissä jatketaan hyvin alkanutta kokemuksellisuuden yhdistämistä tutkimusraportointiin sekä tutkimustulosten jakamista kansainvälisessä kontekstissa.
Lukuvuonna 2019 – 2020 jatkuu vesiviljelyprojekti siten, että se kattaa laajemman joukon opiskelijoita. Kokeiluun otetaan myös erilaisia kasveja. Yhteistyö West Hollow Middle Schoolin science-opettajan Chris Reginin kanssa jatkuu. Tuloksien jakamisella luodaan pienoismaailma tieteellisestä yhteistyöstä.
Miksi vesiviljely? Vesiviljelyaltaassa kasvit tuottamaan tehokkaammin erilaisia ihmiselle hyödyllisiä molekyylejä. Voidaan kaupunkiolosuhteissa, pienissäkin sisätiloissa kasvattaa ravintoa. Energian kulutus voidaan mitata tarkasti.
Koska hyvinvointi on koulumme painopistealueita myös tulevana lukuvuonna, myös tähän tartutaan kouluympäristön kehittämisellä. Viherseinän ja äänimaailman avulla luodaan rentoutumistila koulun käytävälle. Sitä käytetään myös stressitason tutkimiseen (mm. verenpaineen ja sydämen sykkeen mittaaminen). Tässä 360-kamera avaa hyvin kokonaistilannetta, kun rentoutustila on sijoitettu keskelle aktiivista aluetta.
Miksi viherlepoalue? Viheralueiden merkitys kaupunki-infrastruktuurin suunnittelussa on keskeinen. Uusi kaupunkiajattelu hakeutuu ekologisen ja vihreän kaupungin arvoihin. Usein viheralue rakennetaan sisätiloihin.
Myös hyönteisten kasvattaminen on suunnitelmissa. Tavoitteena on tutkia, millaisia olosuhteita ne tarvitsevat ja millaisella ravinnolla ne kasvavat parhaiten.
Miksi hyönteistutkimusta? Hyönteisten käyttö ravinnonlähteenä on ekologisesti ja ravitsemuksellisesti järkevää.
Hyvän happipitoisuuden ja alhaisen hiilidioksidipitoisuuden alueita tutkitaan niin kouluympäristössä kuin läheisillä virkistysalueilla. Myös tätä on suunniteltu yhdessä Chris Reginin kanssa.
Miksi pitoisuuksien mittauksia? Luontokävelyn vaikutukset verenpaineeseen ja sykkeeseen on todettu hyvinvointia lisääväksi. Toisaalta voidaan tutkia myös koulutilojen pitoisuuksia ja niiden vaikutusta jaksamiseen koulupäivän aikana.
Kaikki yhdistyy ekologisen kädenjäljen mittaamisessa. Ekologisen jalanjäljen mittaaminen tuo esille negatiivisen puolen, kuinka suuri kuluttaja on. Ekologinen kädenjälki sen sijaan mittaa samoja asioita positiivisesta näkökulmasta. Miten voin itse tehdä, jotta vähentäisin ympäristön kuormitusta?
Miksi ekologinen kädenjälki tutkimuskohteena? Tulevaisuuden ekologiset koulut, yritykset ja kaupungit lähtevät kulutuksen pienentämisestä. Siksi sen tutkiminen yksilötasolla on tärkeää. Ekologista kädenjälkeä voimme vertailla OneWorldin kouluverkostossa yli kymmenessä maassa (OneWorld Eco pass). Yhdessä tekemällä vahvistetaan meille kaikille tärkeitä arvoja.
Aktiivinen kansalainen tekijänä ja vaikuttajana
Yhteiskuntatieteissä Agenda 2030 -tavoitteet nivoutuvat mahdollisuuksiimme vaikuttaa. Yhteistyötä tehdään luonnontieteiden kanssa ja tiimijaksossa myös englannin, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä opinto-ohjauksen kanssa. Ekososiaalisen sivistyskäsitteen avaaminen omassa yhteisössämme on lukuvuoden pääteemoja.
Luonnontieteisiin yhdistyviä teemat nostetaan myös aktiivisesti esille teemapäivinä. Maailman ylikulutuspäivään tutustumisen yhteydessä nostetaan esiin jokaisen yksilön mahdollisuuksia vaikuttaa omilla kulutusvalinnoillaan. Ekologisen kädenjäljen tuloksia avataan yhdessä. Ekologinen koulu on yhteistyöprojekti, jossa mittausten avulla saadaan tietoa, mutta yhteisillä ratkaisuilla tehdään muutoksia.
Tavoitteena on synnyttää aktiivista keskustelua eri tavoin. Tiimijakson aikana pystytään luovasti rakentamaan ajatteluhautomoita, joissa käsitellään mm. seuraavia aiheita:
- Tarvitsemmeko talouskasvua? Jos, niin mistä sen tulisi muodostua?
- Myötätunto, huolenpito ja empatia demokratian rakennuspalikoina. Miten voimme tehdä yhteisössämme myötätuntotekoja? Miten voimme rakentaa myötätuntoista yhteisöä?
- Kuuluuko Suomessa vastuu hyvinvoinnista julkiselle vallalle? Minä hyvinvoinnin synnyttäjänä.
- Oikeusvaltioperiaate yksilöiden vaikutusmahdollisuuksien takaajana.
Teknologia avaa ja auttaa – siksi sen käyttöä harjoitellaan
Erilaisen teknologian käyttö on koko ajan mukana. Ei siksi, että se olisi itsetarkoitus vaan siksi, että sen käyttäminen olisi luontevaa ja jokainen uskaltaisi tarttua aina uuteen. Epämukavuusalueella käyminen voi joskus nimittäin paljastaa itsestä yllättäviä vahvuuksia! Osa lukiolaisista pystyy sujuvasti muokkaamaan videon hetkessä, toiset rakentavat nettisivuja, kolmannet hyödyntävät vr-maailmaan opinnoissaan; osa on innostunut tekoälystä, osa ohjelmoinnista ja robotiikasta. Meillä kaikki on mahdollista. Jokaisen ei tarvitse olla mestari eikä edes aina tarvitse innostua. On kuitenkin tärkeää saada kosketuspintaa nykyteknologian eri muotoihin. Vain siten syntyy usko siitä, että pystyy ottamaan haltuun koko ajan uusia teknologisia innovaatioita. Lähtökohtaisesti etsitään kuhunkin aihealueeseen liittyviä hyötyjä.
Operaatio Mars - Glovr New Yorkissa19.5.2019