Mars-Projekti

Mars-Projekti

Otim­me 4. jak­sos­sa bi­o­lo­gi­an 2. kurs­siin liit­ty­en osaa kan­sain­vä­li­seen Mars-pro­jek­tiin. Pro­jek­tis­sa ver­tai­lim­me vesi­vil­je­lyä ta­val­li­seen vil­je­lyyn mul­las­sa. Pro­jek­tin val­mis­tut­tua huo­ma­sim­me, että vesi­vil­je­ly osoit­tau­tui huo­mat­ta­vas­ti hal­vem­mak­si kei­nok­si kas­vat­taa kas­ve­ja.

Chris Regini

Tu­tus­tuim­me West Hol­low Midd­le Schoo­lis­sa käy­des­säm­me Scien­ce te­ac­her Chris Re­gi­nin luok­kaan. Chri­sin luo­kas­sa nä­kyi sel­väs­ti eri­lai­nen ope­tus­tyy­li, jo­hon kuu­lui vah­vas­ti säh­köis­ten tai­to­jen opis­ke­lu ja Chri­sin peri­aate:”Ha­lu­an että mah­dol­li­sim­man mo­nes­ta näis­tä opis­ke­li­jois­ta tu­lee in­si­nöö­re­jä”. Chri­sin luo­kas­sa opis­ke­li­jat te­ke­vät opis­kel­ta­viin asi­oi­hin liit­ty­viä pro­jek­te­ja, ja kun he ovat suo­rit­ta­neet kaik­ki pro­jek­tin teh­tä­vät saa­vat he mer­kin. Mer­kin saa­mi­nen tar­koit­taa sitä, että ky­sei­nen op­pi­las osaa ai­heen, eikä ko­et­ta vält­tä­mät­tä tar­vi­ta. Op­pi­laat voi­vat myös esi­tel­lä kuin­ka rat­kai­si­vat tie­tyn on­gel­man liit­tä­mäl­lä näyt­tön­sä luo­kas­sa ole­viin näyt­töi­hin, ja op­pi­las voi se­lit­tää omal­ta pai­kal­taan mi­ten on on­gel­man­sa rat­kais­sut.

Chri­sin luo­kas­sa yksi pro­jek­teis­ta oli vesi­vil­je­ly. Pro­jek­ti oli aloi­tet­tu yh­del­lä pie­nel­lä vesi­säi­li­öl­lä ja pum­pul­la, mut­ta nyt vesi­vil­je­ly ko­ko­nai­suus oli täyt­tä­nyt jo koko luo­kan nur­kan, ja opis­ke­li­jat oli­vat koo­dan­neet Rasp­ber­ry pi-tie­to­ko­neen aut­ta­maan yllä­pito­teh­tä­vis­sä. Chri­sin luo­kas­sa oli sel­väs­ti käy­tet­ty pal­jon ai­kaa ja re­surs­se­ja, sil­lä luo­kas­sa oli usei­ta eri vil­je­ly sys­tee­mei­tä eri pro­jek­teis­ta ja ko­kei­luis­ta. Luo­kas­sa oli myös Aug­men­ted Re­a­li­ty- sei­nä, joka toi­mi si­ten, että kun la­ta­sit kän­nyk­kää­si so­vel­luk­sen ja veit ka­me­ran ku­vien lä­hel­le al­koi ku­vas­ta ani­maa­tio.

Opiskelulaitteet

Yh­dys­val­lois­sa kou­luis­sa oli eri­lai­nen käy­tän­tö lait­tei­den suh­teen kuin suo­mes­sa, sil­lä siel­lä kou­lu jär­jes­tää op­pi­lail­le lait­teet luok­kiin, ei­vät­kä op­pi­laat huo­leh­di itse omas­ta lait­tees­taan niin kuin suo­mes­sa. Luo­kis­sa op­pi­lai­den käy­tös­sä oli Mac­Book- läp­pä­rei­tä ja suu­ria näyt­tö­jä, joi­ta he pys­tyi­vät käyt­tä­mään hyö­dyk­si esi­mer­kik­si ryh­mä­töi­tä teh­des­sä. Luo­kan taka­o­sas­sa oli myös muu­ta­ma iMac-tie­to­kone.

Chri­sin luo­kan vesi­vil­je­ly ko­ko­nai­suus.

Ope­raa­tio Mars - Glovr New Yor­kis­sa19.5.2019