Mikä One World?
Pääsimme tutustumaan keskiviikkona 9.5. One World -organisaatioon ja sen perustajaan Joe Carviniin Port Chesterissä. Joen taustoista löytyy kokemusta niin kehitysyhteistyöstä, pankkitoiminnasta kuin politiikastakin. Ideansa kosmopoliittiseen ajatteluun perustuvasta koulutusorganisaatiosta hän sanoo saaneensa opiskellessaan Harvardissa julkishallintoa. Idean kypsyttely realisoitui lopulta One Worldiksi vuosien 2006 – 2008 aikana, jolloin sitä kehitettiin Joen ystävien kanssa. Lopputuloksena oli ensimmäisen kouluohjelman julkaisu Port Chesterissä 2008. Tämän jälkeen ajatus opiskelijoita yhteen kokoavasta globaalista toiminnasta on levinnyt jo useaan maahan ja niistä löytyy yli 60 nuorten kerhoa eri aiheiden piiristä.
Nuorten kerhot muodostavat ydinosan One Worldin toiminnasta. Ajatuksena on opettaa ja kehittää lasten sekä nuorten globaalia tietoisuutta, yhdistää heitä eri kerhojen sekä maiden välillä, kehittää heidän sosiaalisia taitojaan ja yhteistyökykyään sekä vahvistaa oppimista vapaaehtois- ja palvelutoiminnan kautta. Organisaatio nimittää tätä E-C-E -ajatteluksi, joka tulee sanoista Educate, Connect ja Empower. Ohjelman tarkoituksena on kannustaa opiskelijoiden toimintaa niin oman koulun kuin myös paikalliyhteisön, kansallisen sekä globaalin tason aktiivisuudeksi. Näin lisätään nuorten tietämyksen kasvamista koko ihmiskuntaa koskettavista haasteista ja tehdään heistä sekä valmiimpia kohtaamaan näitä haasteita että kykenevämpiä parantamaan maailmaa tulevaisuuden johtajina.
Organisaatioon liittyminen ja ohjelmien käyttäminen on lähtökohtaisesti osallistujakouluille maksullista toimintaa. Tällä tavoin rahoitetaan organisaation hallintoa sekä tuetaan kouluohjelmien kehitystyötä. Omalta osaltamme saimme kuitenkin lupauksen, että jos lähdemme mukaan ensimmäisenä suomalaisena kouluna, on toimintaan osallistuminen meille maksutonta.
Nuorten kerhotoiminta
Oman koulumme kannalta One Worldin ytimessä oleva kerhotoiminta tuntuu hyvältä lisältä opetussuunnitelmaamme painottaessaan etenkin nuorten roolia aktiivisena kansalaisena. Tätä tukee se, että jokaisen kerhon toiminta pohjautuu kerhojen itsensä määrittelemille ydinarvoille. Ohjelma siis vaatii tätä ja ajatuksena on kehittää nuoria huomaamaan oman asenteen sekä arvojen tärkeys menestykselliselle toiminnalle yhteistyössä muiden kanssa.
Jokainen kerho voi suunnitella omaa toimintaansa tiettyyn rajaan asti vapaasti. Osa toiminnasta on universaalia ja pakollista, mutta muuten kerhot voivat huomioida toiminnassaan osallistujiensa ikäjakaumaa, ympäröivän yhteiskunnan arvoja sekä omia mielenkiinnon kohteitaan. Toiminnan suunnittelussakin on lähdetty liikkeelle näistä asioista painottaen myös interaktiivisuutta, informatiivisuutta sekä hauskuutta. Niinpä ohjelman näkökulmasta on tärkeää, että toiminta sisällyttää itseensä yhteisöllisyyden, kansalaisuuden, asennekasvatuksen, moniarvoisuuden kunnioittamisen, ajankohtaisten ilmiöiden, konfliktinratkaisujen sekä väkivallan ehkäisemisen käsitteitä ja niiden ymmärrystä.
Kerhojen toimintaa ohjaavat neuvonantajat, jotka voivat olla opettajia, vanhempia, koulukummeja tai muita yhteisöjen jäseniä. Heidän tehtävänään on valvoa, että kerhot toteuttavat One World -ohjelman periaatteita.
Esimerkkikohteena Wyandanch
Jo ennen varsinaista One Worldiin tutustumista pääsimme vierailemaan tiistaina 8.5. Martin Luther King Jr. Elementary Schoolissa Wyandanchissa Long Islandilla, jossa on otettu käyttöön One World -ohjelma. Saimme kuulla koulun sosiaalityöntekijältä Elizabeth Moshkovichilta, että alue on koulun näkökulmasta keskimääräistä haastavampi, koska siellä asuu suhteellisen paljon maahanmuuttajaväestöä ja sosiaalisista ongelmista kuten työttömyydestä, huonoista asuinolosuhteista ja syrjäytymisestä kärsiviä ihmisiä.
Koulussa meidät otettiin vastaan sydämellisesti rehtori Simpsonin työhuoneessa muutaman henkilökuntaan kuuluvan sekä koulun vanhimpiin kuuluvien oppilaiden toimesta. Saimme kuulla heidän koulunsa toiminnasta ohjelman parissa, jonka jälkeen kiersimme muutamissa luokissa tutustumassa normaaleihin opetustunteihin. Oppilaat tekivät meihin lähtemättömän vaikutuksen kiinnostuksellaan, tiedonhalullaan, ystävällisyydellään ja positiivisuudellaan. Elizabeth Moshkovich kertoikin heidän keskeisenä pyrkimyksenään olevan lasten sosiaalisten tunnetaitojen ja itsetunnon voimistaminen, jotta keskimääräistä heikommista lähtökohdista huolimatta heidän tulevaisuususkonsa sekä usko itseensä vahvistuisi. Heidän koulunsa ydinarvoiksi olikin määritelty PRIDE (Perseverance, Respect, Integrity, Dignity, Empathy).
Kaikesta kokemastamme jäi sellainen vaikutelma, että One World -ohjelma oli jo antanut paljon sisältöä ja suuntaviivoja tämän koulun toimintaan. Heillä oli hyväntekeväisyystapahtumana ollut esimerkiksi kiitospäivän ruokakeräys alueen perheille. Kerätyillä rahoilla oli tuettu sitten vesihuollon rakentamista Etiopiassa. Tuli mieleemme siis vanha suomalainen sanonta “hyvä antaa vähästäänkin”.
Linkki One Worldin sivustolle:
https://oneworlduv.com/about/
Operaatio Mars - Glovr New Yorkissa19.5.2019